13. DOBOVÝ LETECKÝ DEN – HISTORICAL AIRSHOW 2022 MLADÁ BOLESLAV

  1. Dobový letecký den – Historical Airshow 2022  Madá Boleslav

Největší letecká show, která kdy v Mladé Boleslavi byla, uzavřela v sobotu 18. června dvacetiletou sérii Dobových leteckých dnů. Tato značka „ Dobový letecký den“, kterou navrhl Jaroslav Kolín vznikla při prvním představení repliky letadla Metoděje Vlacha v roce 2002, kdy pořadatelé, Aeroklub Mladá Boleslav a Nadační fond letadla Metoděje Vlacha chtěli nový a velice zajímavý létající stroj představit veřejnosti ve společnosti dalších historických letadel. A tak vznikla tradice, při které pořadatelé připravili postupně 13 Dobových leteckých dnů, které pro čím dál tím větší zájem ze zahraničí nazvali také „ Historical Airshow“. Pracovní tým, který pod vedením předsedy Aeroklubu Zdeňka Ježka a předsedy správní rady Nadačního fondu letadla Metoda Vlacha Ing. Vladimíra Handlíka připravoval celou akci více než tři čtvrtě roku odvedl opravdu dobrou práci a připravil podmínky pro úspěšné provedení akce.

V letošním roce byl letecký den věnován výročí 110 let od prvního vzletu letadla Metoděje Vlacha, technika a konstruktéra, který v Mladé Boleslavi postavil jako první Čech letadlo vlastní konstrukce a sám na něm vzlétl a právě proto byli kromě jiných VIP hostů pozváni i potomci Metoděje Vlacha.

Hlavní letecká show začala ve 13 hodin seskokem parašutisty s českou státní vlajkou za zvuku české státní hymny na počest pilotů padlých ve druhé světové válce. Pak začal již velice pestrý a hlavně rychle se střídající letový program. Moderátory byli Alena Zárybnická, známá televizní moderátorka a Robin Panuš, pilot ultralehkých letadel.

Průlet letounu Jak 52 s pilotem Mirkem Červenkou zaburácel nad diváky a v krásné ukázce letecké akrobacie předvedl vysokou pilotáž. Dva letoun WACO s piloty Tomášem Valentou a Michaelem Oeljeklausem představily leteckou techniku z třicátých let. Burácející hvězdicové motory o výkonu 300 koní ukázaly divákům, jak se létalo v letech 1935 – 1939. Vynikající skupina „ Follov me“ složená ze čtyř letounů Z 226 Trenér předvedla nádhernou slétanost a skupinové vystoupení.

Zvláštní číslo programu připravila firma Nisa Air s vrtulníkem Robinson R22, který po krátké ukázce přistál na střechu osobního automobilu Škoda Codiac, zapůjčeného firmou Škoda Auto. Skupina čtyř Bückerů Jungmann s piloty Petrem Handlíkem, Miroslavem Červenkou, Markusem Gilchem a Arturem Düsterhöftem předváděla  let ve skupině v barvách naší červenomodrobílé vlajky s následnou akrobacií.

Na řadu pak přišla ukázka historických větroňů L13 Blaník a VT 116 Orlík, kterou doplnil krásnou akrobacií na větroni LF-Luňák David Jágr.

Žádný letecká den se nemůže obejít bez skupinové akrobacie, na kterou se všichni diváci těší. Letos se opět převedla skupina The Flyin Bulls s piloty Stanislavem Čejkou, Janem Tvrdíkem a Janem Rudziňským doplněná o nového pilota Martina Špačka. Skupina létala na připravenou hudbu za krásného komentáře Petra Jirmuse, akrobata Mistra světa z roku 1984.

Letouny DH 82 TigerMoth a Miles Magister, které přilétly z letiště Podhořany přiblížily dobu druhé světové války, kdy na těchto letounech létali v Anglii i naši piloti. Letku přivedl do Mladé Boleslavi letecký nadšenec a sběratel Richard Santus, který i se svými piloty vystupoval v dobových kostýmech.

Krásnými průlety se předvedly historické letoun Stinson Reliant MK.II a DHC -2 Beaver z letiště Líně u Plzně.

Historický letoun Jak C11 v ukázce předvedl pilot LOM Praha Tomáš Bruštík . Ze země ho sledovali  piloti Jaroslav Rákos, Antonín Dytrich a Emil Přádný, kteří na  těchto strojích v sedmdesátých letech ve skupině v Mladé Boleslavi létali. Diváci byli napjati zda letoun bezpečně odstartuje a po ukázce opět přistane, protože dráha byla pro tento letoun téměř na hranici možností.

Diváci napjatě očekávali slíbené vystoupení výsadek parašutistů z letounu Dakota DC3 na dobových kulatých padácích. Vše se nakonec podařilo, i když jeden z parašutistů na téměř neřiditelném padáku přistál mezi diváky, kteří se ochotně rozestoupili a nechali ho dopadnout.

Krásnou ukázku letounu Hawker Hurricane předvedl pilot Radim Vojta. Diváci s nadšením sledovali bojové průlety a zaposlouchali se i do krásného zvuku dobového leteckého motoru Merlin.

K pozemním ukázkám patřila nejen vojenská bojová technika v čele se statickým letounem Supermarine Spitfire ve skutečné velikosti, ale i historická auta a traktory, které před diváky provedly spanilou jízdu.

Z nadačních letadel viděli diváci Be-60 Bestiolu, Racka PB-6 a Klema L25 v krásných pomalých průletech. Pak přišly na řadu vojenské letouny. Záchranářský vrtulník PZL 3 Sokol a v průletu CASA C-295, která při nízkých průletech otevřela v zadní části rampu.

Na řadu přišly další letecké originály North American P-51D Mustang z Německa a námořní stíhačka Vought F4U Corsair z Rakouského Salburgu ze stáje Red Bull, které předvedly nádherné letové ukázky za zvuku burácejících leteckých originálních motorů. Letoun Corsair po přistání návštěvníkům předvedl sklopení křídel , tak jak to bylo nutné pro uložení do podpalubí letadlové lodě.

Unikátní letecké číslo, které nebylo ještě nikdy na žádném leteckém dnu, předvedli bývalý dvojnásobný mistr světa v letecké akrobacii Petr Jirmus a současný mistr světa a pilot Red Bull Air Race Martin Šonka. Diváci tak mohli sledovat a porovnat, jak se létala akrobacie před 35 lety a jak dnes.

Premiéru repliky letounu Zlín XII z roku 1935, postaveného podle původní dokumentace předvedl nadační pilot Jiří Hybler. Na něj navazovaly z ukázkami z první světové války další letouny z leteckého muzea Nieuport 12, Pfalz E1, Fokker D8 a Morane Saulnier BB.

Dobu aviatiky, tedy období před první světovou válkou , přiblížil francouzský  letoun Caudron G3 s pilotem Petrem Handlíkem.

Úplný závěr leteckého dne patřil doslova setkání věků. Nad mladoboleslavským letištěm prolétl několikrát nízko dopravní letoun Boeing 737- 800 Max  a po té vzlétly symbolicky dva nejstarší létající stroje a sice letadlo Metoděje Vlacha  Grade. Vzdali tak poctu našemu boleslavskému průkopníkovi letectví Metoději Vlachovi.

Letecký den se opravdu podařil, byl opravdu největším, který se nám podařilo zorganizovat a patří velký dík všem, kteří se o to zasloužili.

Vladimír Handlík

Foto: Václav Bureš, Petr Kolmann, Kamil Večeřa a Václav Jiránek