25. SACHSENMARATON V MLADÉ BOLESLAVI

V pátek 26. května odpoledne se na mladoboleslavským letištěm obloha doslova „ netrhla“. Za běžného provozu, který je na tomto letišti čím dál tím hustější přilétlo z Německa 73 ultralehkých letadel, které v rámci akce „25. Sachsenmaraton“ navštívily nejen letiště, ale také letecké muzeum Metoděje Vlacha.

Akce byla samozřejmě pečlivě naplánovaná a to nejen organizátory z německé Brauny, ale také zástupci místního aeroklubu, kteří se na tento velký přílet náležitě připravili. Připraven byl i řídící na věži pro anglickou komunikaci.
Brauna leží severovýchodně od Drážďan a má malé sportovní letiště. Hlavní organizátor Jan Altenkirch pořádal letos akci již po 25. a jak sám říkal, bylo to jubilejní. Sachsenmaraton je třídenní akce a účastní se jí každoročně více a více UL letounů.
První den byl naplánován let Brauna-Dessau-RiesaGöhlis-Brauna, druhý den let Brauna – Jelenia Góra- Mladá Boleslav-Brauna a třetí den Brauna-let okolo Berlína – Brauna. V letošním ročníky bylo přihlášeno 74 letadel, ale do Mladé Boleslavi jich přilétlo jen 73, protože jeden z UL letounů měl v Jelenie Góře problémy se startérem.
Ale i tak to byl pro Mladou Boleslav velký svátek. Letouny byly seřazeny do 9 formací po cca 6 – 8 letounech, kde každá formace měla svého velitele, který komunikoval po rádiu a přivedl jí bezpečně na přistání. Rozestupy mezi formacemi byly přibližně 5 minut a tak všechna letadla přistála a zaparkovala na stojánkách během 30 minut. Asi polovina letadel potřebovala benzín pro zpáteční let a tak dispečer na věži posílal tyto piloty rovnou k čerpací stanici. Letadla pak stála ve třech řadách v délce přibližně 200 metrů – no prostě letiště plné letadel.
V leteckém muzeu bylo v letecké kantýně připraveno občerstvení a pak si každý z účastníků mohl prohlédnout letecké muzeum. Na závěr provedli piloti nadačního fondu letadla Metoda Vlacha několik letových ukázek. Repliku Fiseler Storch pilotoval Jirka Just a Pipera L4 Jirka Hybler.
V 17 hod začal postupný odlet všech letadel zpět do Brauny vzdálené 130 km. Letouny podle svých formací postupně pojížděly na start dráhy 34 a bezpečně odlétly.
Poděkování patří vedení Aeroklubu Mladá Boleslav a jeho členům Igorovi Karulovi vedoucímu letového provozu, dále Tomáši Ratimcovi, Jirkovi Bermanovi a také Vláďovi Peroutkovi, který při akci pomáhal.

Vladimír Handlík