Letecká legenda Anatolij Kvočur navštívil Letecké muzeum Metoděje Vlacha
Letecké muzeum Metoděje Vlacha navštívil ve středu 30. října jeden z nejvýznamnějších zkušebních pilotů 80. a 90. let minulého století Anatolij Kvočur. Návštěvu muzea v rámci jeho pobytu v naší zemi zorganizovali Jaroslav Klacek, bývalý vojenský pilot a dnes pilot Nadačního fondu letadla Metoděje Vlacha a Oldřich Pelčák, známý český vojenský letec.
Anatolij Kvočur se narodil v roce 1952 v SSSR v obci Mazurovka, která je dnes na Ukrajině. Svou službu v armádě začal u letectva v NDR. Na dráhu zkušebního pilota přešel v roce 1978, po absolvování školy pro zkušební piloty. Létal na strojích Su-17 a později na MiG-21, MiG-23, MiG-27, MiG-29 a MiG-31. Pracoval v konstrukční kanceláři Mikojan-Gurevič a podílel se na vývoji různých letounů. Zároveň působil jako pilot pro předvádění různých typů při leteckých akcích a přehlídkách. Vedl také akrobatický tým známý jako tým zkušebních pilotů Ljotčiki-Ispitatěli.
Významnou událostí jeho leteckého života byla nehoda na pařížském aerosalonu v roce 1989, kdy předváděl letoun MiG-29. Při letu se do jednoho motoru dostal pták a motor vzplál. Letadlo letělo rychlostí pouhých 180 km/hod a pilotovi se nedařilo udržet letoun ve vzduchu. Kvočur navedl stroj do bezpečné vzdálenosti od diváků a pouhé dvě a půl sekundy před pádem letadla se katapultoval. Dopadl pouhých 30 metrů od hořících trosek. V roce 1992 obdržel Anatolij Kvočur vyznamenání Hrdina Ruské federace.
Měl jsem možnost tohoto zajímavého člověka provázet po leteckém muzeum Metoděje Vlacha a ukázat naše letadla i jejich stavbu. Přizval jsem si podobnou naší českou legendu Ing. Emila Přádného, bývalého zkušebního a zalétávacího pilota proudových i dopravních letadel a dnes pilota Nadačního fondu letadla Metoda Vlacha. V průběhu prohlídky si oba známí piloti měli o čem povídat. Pan Kvočur se zajímal o naše letadla a o jejich motory. Největším překvapením pro mě i asi i pro něho byl letoun Polikarpov Po-2, nejznámější ruský školní letoun z roku 1937. Když jsme k němu přišli, povídám jen tak z legrace: „Anatolij, jestlipak víš, co je tohle za letadlo…? A on povídá naprosto vážně: „Tak to jsem nikdy neviděl.“ A já na to: „Jako že jsi v tom nikdy neletěl?“ a na to on: „Ne neletěl a ani jsem ho nikdy neviděl…“
Po krátkém vysvětlení bylo všechno jasné. My bereme historii od počátků letectví, ale on od okamžiku, kdy se učil létat. A létat se učil rovnou na proudových letadlech a nikdy neletěl v letadle s vrtulí. Jeho prvním letadlem byl náš, československý L-29 Delfín. Jak jen je ten pohled na historii letectví různorodý.
Na závěr se Anatolij Kvočur, při dobrém plzeňském pivu, podepsal do naší kroniky a k tomu dostal o nás i několik drobných leteckých dárků.
Fotografie, které dokumentují tuto zajímavou návštěvu pořídili Petr Kolmann a Václav Jukl.
Vladimír Handlík