
„Zajímavé sportovní, cvičné a turistické letadlo z továrny Beneš-Mráz z Chocně“
Historie letounu
Na jaře 1935 založili inženýři Pavel Beneš a Jaroslav Mráz letecký podnik v Chocni, v němž zahájili vývoj a výrobu letadel pro moderní letecký výcvik a turistiku. Prvním z prototypů, které zde vznikly, byl dvoumístný celodřevěný letoun Benešovy konstrukce Be-60 Bestiola, s českým řadovým, vzduchem chlazeným čtyřválcem Walter Mikron II. V březnu 1936 předala choceňská továrna aeroklubům první letouny, které objednalo Ministerstvo veřejných prací. Celkem jich pak bylo dodáno více než dvacet dva. Letoun Be-60 imatrikulovaný OK-BEC byl tehdy vyroben jako druhý prototyp. Stroje byly velmi oblíbené, využívaly se k výcviku a letecké turistice. Většina letadel poctivě sloužila až do okupace. Ve výrobním závodě se stroje č. 3, 11 a 17 objevují ještě v roce 1940. Několik letadel sloužilo celou válku v aeroklubech Slovenského štátu. Není známo, že by se z celkem 23 vyrobených letadel něco zachovalo do současnosti.