Caudron G3: francouzský pozorovací letoun z roku 1913

Letoun zkonstruovali bratři Gaston a Renné Caudronovi v Rue již v roce 1911. Od roku 1913 létal ve Francii a také v zahraničí, dokonce v Číně. Caudrony létaly u vojenských jednotek, ale také v leteckých školách. Za první světové války se cvičili na Caudronech i čeští piloti jako na příklad významný legionář a pilot Vilém Stanovský.
S letouny Caudron G3 byla podniknuta řada zajímavých akcí. 19. ledna 1919 přistál francouzský pilot Jules Védrines na střeše pařížské galerie Lafayette, která měla délku pouhých 28 metrů. 1.dubna 1921 francouzská pilotka Adrienne Bolland přeletěla Caudronem G3 Andy z Argentiny do Chile. 30. července1921 přistál s Caudronem francouzský pilot Francois Durafour na vrcholu Mont Blancu ve výšce 4 331 m.
Francie bratřím Caudronovým, kteří postavili přes dvě stě typů letadel a mnohé ve velkých sériích a na víc jejich škola vycvičila na dvacet tisíc pilotů, odvděčila tím, že jim postavila v Rue monumentální pomník.

Vystavený exemplář

Vystavený letoun Caudron G3 je replikou, která ve velikosti 80% originálu má rozpětí 10,5 m. Postavil jí v Brně Petr Svoboda v letech 2009 – 2017. Letoun je celokovový s původním originálním profilem, který má z části pouze jednostranný potah. Gondolu a řízení letounu dokončil v letech 2016-2017
Ing. Petr Tax. Letoun je poháněn australským hvězdicovým motorem Rotec 2 800 o výkonu 110 k.
V roce 2018 podnikl s Caudronem G3 Ing. Vladimír Handlík let na vzdálenost 1 000 km z Mladé Boleslavi do Francie na letiště La Ferté Alais, kde je druhá létající replika tohoto letounu v Evropě.