Když se v roce 1912 vznesl v Mladé Boleslavi poprvé do vzduchu Metoděj Vlach se svým jednoplošníkem, málokdo si uvědomil, že je to první Čech, který sestrojil letadlo vlastní konstrukce, poháněné automobilovým motorem, a sám na něm vzlétl.
V té době také v Mladé Boleslavi létal Ing. Otto Hieronymus na zakoupeném letounu Blériot, do kterého zamontoval motor Hiero vlastní konstrukce, první letecký motor v Rakousko-Uhersku. Tím však letecká historie v Mladé Boleslavi neskončila. Po první světové válce zavedla firma Laurin a Klement sériovou výrobu licenčních leteckých motorů Lorraine-Dietrich a Hispano-Suiza, kterými byly v období první republiky poháněny téměř všechny nově konstruované československé vojenské letouny.
Přesuňme se ale téměř o sto let později, kdy otevíráme letecké muzeum pojmenované po tomto mladoboleslavském průkopníkovi. Vznik muzea navazuje na činnost Nadačního fondu Metoděje Vlacha, založeného městem Mladá Boleslav v roce 2001, jemuž mladoboleslavský Aeroklub zapůjčil místo v hangárech na jeho stále se rozrůstající flotilu letadel.
Nositelem projektu Leteckého muzea Metoděje Vlacha je Středočeský kraj s podporou Regionálního operačního programu Evropské unie. Muzeum je pobočkou Muzea Mladoboleslavska.
Nadační fond vlastní a provozuje repliku Vlachova letadla z roku 1912 a deset dalších replik a napodobenin historických letadel. Jedná se o repliky v kategorii ultralehkých letadel, které jsou stavěny a provozovány podle technických a letových předpisů Letecké amatérské asociace ČR.
Nadační fond má patnáct pilotů, kteří s letadly nejen létají, ale pravidelně o ně pečují a udržují je v dobrém technickém stavu. Věnují se však i rekonstrukci zakoupených replik a/nebo stavbě nových letadel.Všechny tyto lidi sdružuje láska k létání a zájem o historii letectví. Odměnou pro ně je pak let v replice, který je stejně zajímavý, jako by to byl originál.
Posláním Leteckého muzea i Nadačního fondu Metoděje Vlacha je přiblížit divákům historii letectví i prakticky ukazovat, jak letadla dříve létala.