Ve středu 23. října se na Bubenečském hřbitově v Praze konalo slavnostní odhalení nově upraveného hrobu první české pilotky Boženy Laglerové. Hlavními účastníky byli Ing. David Jágr, ředitel Úřadu civilního letectví ČR , Ing. Zdeněk Jelínek, ředitel odboru civilního letectví Ministerstva dopravy, František Kučera, předseda Svazu leteckých novinářů a hlavní organizátor rekonstrukce hrobu, Ing. Vladimír Handlík, vedoucí leteckého muzea Metoděje Vlacha a další hosté.
Božena Gabriela Vítězslava Laglerová se narodila na pražských Vinohradech 11. prosince 1886. Byla velice hudebně nadaná a v roce 1906 absolvovala konzervatoř v oboru operní zpěv. Její první pěvecké kroky ji vedly do souboru Vinohradského divadla.
Činorodá a tvořivá letora Boženy Laglerové se rozvíjela i ve výtvarném směru. Studovala u profesora Drahoňovského na umělecko-průmyslové škole sochařství. V roce 1908 se stala sólistkou Vinohradského divadla.
Pak ji zaujalo vše okolo nového technického fenoménu – aviatiky. Vypravila se do Borku u Postupimi do pilotní školy Hanse Gradeho, který byl v té době konstruktérem a výrobcem lehkých jednomístných letounů. Pilotní výcvik pro Boženu Laglerovou probíhal velice úspěšně a mezi ostatními adepty létání patřila mezi premianty. Stala „jen“ druhou pilotkou v tehdejším Německu, ale v Rakousko-Uhersku byla bezkonkurenčně první ženou-pilotkou a třináctá na celém světě! V té době bylo v celém Rakousko-Uhersku 37 držitelů pilotní licence a mezi muži jediná žena.
Božena Laglerová byla častou účastnicí mnoha leteckých exhibicí a veřejných vystoupení v Čechách. Létala také na leteckých soutěžích v zahraničí a v Hannoveru za své letecké vystoupení získala stříbrný pohár.
Po válce se provdala za leteckého instruktora a odborníka na fotogrammetrii Josefa Peterku a přestala létat. Po zbytek života se věnovala propagaci letectví a létání a výuce zpěvu. Její hrob na Bubenečském hřbitově po smrti jejího manžela osiřel a pomalu pustnul. Náhrobek z umělého kamene zvětral, nápisy na náhrobku se staly nečitelnými a náhrobek byl na několika místech neopravitelně popraskaný.
Před více jak deseti lety, se Klub leteckých novinářů ČR začal o osud hrobu naší první pilotky zajímat a hledat cestu jak nejen hrob, ale také jméno paní Boženy Laglerové naší veřejnosti připomenout. František Kučera s kolegou Janem Kissem a Ing.Vladimírem Handlíkem, z Leteckého muzea Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi: „ Upravili jsme grafické provedení náhrobku a obohatili ho o portrét paní Laglerové a o skicu letounu Grade, se kterým Božena Laglerová létala. Nebylo to snadné a zdařilo se to jen díky nezištné pomoci malíře a grafika pana Miroslava Vomáčky, který je autorem obou obrazů na náhrobku,“ dodává František Kučera, předseda Klubu leteckých novinářů ČR a hlavní organizátor celé akce.
Původně plánované náklady renovace okolo 50.000 Kč se nakonec vyšplhaly na 107.000 Kč. Pomohli dárci z veřejné sbírky, kterou ochotně uveřejnily časopisy AeroHOBBY a Pilot. Redakce těchto časopisů jsou partnery této akce. Sbírka, do které přispělo dvanáct dárců, vynesla 12.000 Kč. Zbývající podstatnou část, 95.000 Kč, ze svých prostředků uhradil Klub leteckých novinářů ČR při Syndikátu novinářů ČR.
Zásadní morální a organizační pomoc poskytli hlavní patroni obnovy hrobu Boženy Laglerové Úřad civilního letectví ČR a Řízení letového provozu ČR. Mediálními partnery projektu jsou redakce časopisů AeroHOBBY a PILOT. Dalšími partnery jsou Syndikát novinářů ČR, Klub generála Janouška, z.s., Česká Asociace Pilotek a Letecké muzeum Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi, které má ve své expozici létající repliku letounu Grade, na kterém paní Božena Laglerová létala.
foto: Vladimír Handlík