REPORTÁŽ Z AKCE “LÉTÁME PRO VÁS”, 12.6.2021

Létáme pro vás v leteckém muzeu

Sobota 12. června byla původně plánována pro velký mezinárodní Dobový letecký den, ale opatření ke koronavirové pandemii konání této akce neumožnila. Pořadatelé se proto rozhodli, že pro letecké fandy připraví alespoň malou ochutnávku toho, co mělo být původně v programu leteckého dne.

Akce, kterou pořádalo letecké muzeum Metoděje Vlacha a která proběhla ve spolupráci s Aeroklubem Mladá Boleslav a Signál rádiem začala již v 15 hodin, kdy vyjížděla letadla z leteckého muzea a byla postupně vystavena před diváky. Výhodou bylo setkání historických originálů na ploše Mladoboleslavského letiště a tak návštěvníci muzea mohli v běžném letovém provozu vidět i tyto krásné historické stroje.

Předpověď počasí byla špatná a organizátoři sledovali s napětím radar, zda se letišti plánované bouřky a přeháňky vyhnou nebo ne. S přeháňkami to vyšlo, ale silný vítr potrápil všechny piloty. Přesto  přes 900 diváků sledovalo připravený program.

K zajímavostem patřil hned na začátku v 16 hodin akrobatický let větroně Swift S1 , který pilotoval akrobat a člen reprezentačního týmu Jan Sobotka. V krásném závěrečném nízkém průletu, který diváci ocenili, byly dobře vidět krásné tvary moderního akrobatického větroně.

Z muzejních letadel předvedl hezký let Ing. Jan Šimůnek na vlastnoručně postaveném amatérském letounu Trempík ŠK 1 ze sedmdesátých let, se kterým před mnoha léty obletěl takřka celou Evropu.

Vstoupení replik historických letadel zahájila Bestiola pilotovaná Josefem Plotnárkem na kterou navázala skupina replik letounů z 1. světové války. Morane Saulnuer BB  pilotovaný Jaroslavem Klackem, Fokker D8 s pilotem Ladislavem Baldou, Sopwith Pup s Adamem Hlaváčem, Pfalz E1 s Vladimírem Lukešem a Nieuport 12 s pilotem Lukášem Pilvouskem. Celá scénka bojů byla doplněna skupinou vojáků v dobových kostýmech pod vedením Jaroslava Balatky, obrněným vozidlem s kulometem a také pyrotechniky, kteří připravili vedle střelby i krásné výbuchy a dýmovnice.

V rámci normálního letištního provozu pak diváci shlédli několik krásných průletů historických amerických originálů z období druhé světové války De Haviland Canada DHC2 Beaver z roku 1947 s pilotem Markem Javorským, dále Stinson Reliant z roku 1933 pilotovaný Ádou Valáškem a Beechkraft 18 z roku 1937 s piloty Monikou a Petrem Bezděkovými. Dunění velkých hvězdicových motorů udělalo na diváky veliký dojem.

V letovém programu pak předvedli své umění piloti nadačního fondu letadlo Metoda Vlacha Tomáš Souček na Piper L4, Jiří Hybler na Fieseler Storch, Vladimír Procházka na Klemm L25 a Martin Souček na Racek PB6.

Hezkou akrobacii na dnes již historickém  letounu Z 526 předvedl v rámci tréninku pilot Michal Tvrzník. Moderátorem při této ukázce byl Vladimír Peroutka, zkušební a zalétávací pilot a také kapitán na letounech Boeing a Airbus, dnes instruktor a examinátor a velice známá postava v leteckém světě.

K zajímavým ukázkám patřil společný let letounů Zlín XII replika letounu z roku 1935 pilotovaný Jiřím Hyblerem, poslední replika nadačního fondu, kterou diváci uviděli dnes poprvé a Zlín Z 126, originál z roku 1953 pilotovaný Petrem Rautnerem. Bylo krásné porovnat dva letouny od stejného výrobce s odstupem dvaceti let.

Na závěr si piloti v Aeroklubu připravili v rámci tréninku dva krásné skupinové lety amerických historických letadel Beech 18 a Beaver a také československých Morava L200, Aero 45 a Aero 145, což ocenili všichni diváci.

Letecké odpoledne moderovali společně Vladimír Handlík v uniformě amerického pilota a Jan Rýdl nestor mladoboleslavského létání, inspektor a zkušební pilot.

V průběhu odpoledne dostali diváci informaci, že na podzim, 10. září proběhne podobná akce létáme pro vás a přesunutý dobový letecký den je připravován na polovinu června 2022.

Vladimír Handlík

Foto: Zdeněk Kolín, Petr Kolmann