V LETECKÉM MUZEU SE V ZIMĚ NEODPOČÍVÁ

Letecké muzeum využívá zimního období k údržbě a opravám funkčních a létajících letadel a to přímo před zraky návštěvníků, kteří často s piloty diskutují a nebo se jich ptají na techniku prováděných oprav. Leden a únor jsou měsíce kdy počasí s teplotami pod nulou neumožňuje létání s historickými a většinou otevřenými letadly a tak jsou vhodné pro údržbu.

V letošním roce se skupina mechaniků vrhla na letouny Fieseler Storch, Fokker D8, Klemm L25, Morane Saulnier BB  a na Zlín XII.

Fieseler Storch, který je divácky velice oblíbený při ukázkách potřeboval opravu ostruhy, která byla uvolněná a také revizi celého motorového prostoru. O vše se postaral se  svým týmem Jirka Hybler, který vyměnil celý vodní systém, zrevidoval elektrické kabeláže, vyměnil vodní chladič a vyměnil opotřebované čepy, které upevňují vzpěry na křídlech. Od března bude letoun opět v provozu a bude dělat radost pilotům i návštěvníkům.

Morane Saulnier BB, jehož motor byl poškozen vlivem přetrženého ozubeného kola hlavního rozvodu byl od března loňského roku mimo provoz. Motor byl rozebrán, sejmuty válce a písty a po dohodě s výrobcem byl střed motoru odeslán do Austrálie k opravě a výměně klikové hřídele. Tato část opravy byla finančně velice náročná a  tak díky významné podpoře od Historical Flying Clubu mohl být opravený motor na podzim dodán zpět do leteckého muzea. Následovalo odkarbonování všech sedmi válců a zabroušení ventilů. Po konečné montáži válců zpět na karter, výfuků a karburátoru byl motor nahozen a vyzkoušen. Letoun je opět připraven na leteckou sezonu.

Fokker D8, měl závadu na těsnosti hlav válců  a tak jeho majitel a provozovatel Vladislav Balda měl celý leden a únor plné ruce práce. Letoun, který je divácky zajímavý při leteckých soubojích a v boji s vojáky je opět připraven na leteckou sezonu.

Zlín XII a Klemm L25.  Oba letouny mají podobné motory a sice americké originály z roku 1942 Continental A80 a Continental A65. Při loňské kontrole bylo zjištěno, že je nutné sejmou všechny válce a motory odkarbonovat a zkontrolovat vnitřní prostory a zabrousit ventily. V průběhu ledna a února se této činnosti věnovali po večerech a o víkendech Vladimír a Petr Handlíkovi. Válce byly postupně sejmuty, vytaženy ventily, vahadla, zvedací tyčky. Válce byly kompletně vyčištěny, ventily vyleštěny a zabroušeny do sedel v hlavách. Po vyčištění hydrostavů byly postupně opět válce namontovány, připojeno výfukové potrubí a namontovány vyčištěné svíčky. Po nahození motorů byl zkontrolován jejich pravidelný chod. Oba letouny budou opět ozdobou leteckých akcí, které letecké muzeum Metoděje Vlacha pořádá.

Vladimír Handlík