Francouzská letecká továrna Morane Saulnier vznikla v roce 1911 a začala vyrábět letouny označené Morane-Saulnier Type H. O dva roky později v roce 1913 zakupuje její licenci německá továrna Pfalz. V tomtéž roce kupují licenci i čeští bratři Čihákové a v Pardubicích staví identické letadlo pod názvem Rapid. A tak je záhada tří jmen vyřešena – jeden typ letadla létal pod třemi názvy.
Tento jednomístný letoun vyrobený firmou Morane Saulnier vzlétl poprvé roku 1913 a mezi francouzskými piloty dosáhl velké obliby. Na počátku války objednalo francouzské ministerstvo války 26 letounů M-S Type H, které byly vyzbrojeny jen osobními zbraněmi pilotů - revolvery a puškami. Některá letadla sloužila i ve Velké Británii.
Většinu letadel typu H poháněly rotační motory Gnome nebo Le Rhône o výkonu 60 kW (80 k), stejné jednotky používaly i německé licenční Pfalzy E.I. Továrna Pfalz poté pokračovala v dalším vývoji letounu, který do roku 1916 došel do verze Pfalz E.III, kterou již poháněl německý rotační devítiválec Siemens-Halske SH I o výkonu 82 kW (110 k).
Vystavený exemplář
Pfalz E.I, repliku v původní velikosti, původně postavil Václav Vondrášek jako Rapid Eugena Čiháka, později byla přebarvena na Morane Saulnier H pro létání ve skupině historických replik. Při rekonstrukci letounu v roce 2009 již v Nadaci Metoděje Vlacha došlo ke změně profilu křídla a k výměně motoru za dvoudobý Rotax 582 o výkonu 48 kW (65 k).
Letoun byl nově potažen, opatřen německým barevným schématem a výsostnými znaky a osazen replikou kulometu Spandau. Rozpětí letounu je 7, 8 m, hmotnost prázdného stroje činí 247 kg.
Pro své výrazné zbarvení a svižné předvádění je diváky na leteckých dnech velice oblíben.