Sopwith Pup: první přistál na letadlové lodi

Za 1. světové války se nad bojištěm ve Francii v září 1916 objevil stíhací letoun Sopwith Pup (Štěně). Oficiální název zněl Sopwith Scout, ale protože letoun vypadal jako zmenšenina dvoumístného stroje Sopwith ½ Strutter, dostal přezdívku Štěně, pod kterou je dnes známější než pod původním jménem.

Díky své vynikající ovladatelnosti a spolehlivosti se Pup udržel ve výzbroji anglických letek až do konce roku 1917. Soupeřem pro tyto letouny byly německé Albatrosy D.III, proti nimž měl nižší výkon motoru i slabší výzbroj, zato však vynikal mnohem vyšší obratností. K té přispělo i řízení křidélky, které nahradilo v té době často užívané nakrucování křídel.
Letoun byl poháněn několika typy rotačních motorů o výkonu 60-75 kW (80-100 k), jeho výzbroj tvořil obvykle jeden 7,7mm kulomet Vickers, ale nebylo neobvyklé, aby Pupy nosily na mezikřídelních vzpěrách jednoduché odpalovací zařízení pro neřízené rakety proti balónům. Celkem bylo postaveno 1806 těchto letounů.

Sopwith Pup sloužil ve velkých počtech i v britském námořním letectvu (RNAS), pro které byl původně vyvíjen. Letouny námořnictva startovaly nejprve z nástaveb na dělových věžích válečných lodí. Na ně však už nebylo možné přistát a pilot tak musel buď dolétnout na pevninu, nebo přistát na moře vedle lodi. Letadlové lodě byly k dispozici až později.
Ale už 2. srpna 1917 se Sopwith Pup, pilotovaný Edwinem Dubbingem, stal na letadlové lodi HMS Furious prvním letounem, který přistál na palubě plující letadlové lodi. Při přistání letoun pouhýma rukama zachytil a zabrzdil palubní personál.

A 21. srpna 1917 Flt.Cdr. Bernard Arthur Smart, startující s letounem Sopwith Pup z paluby HMS Yarmounth, sestřelil německou vzducholoď Zeppelin L.23.

Vystavený exemplář

Repliku anglické stíhačky z roku 1916 postavil pro Nadační fond letadla Metoda Vlacha zkušený Petr Svoboda jako ultralehký letoun. Replika byla zmenšena na 80 % velikosti originálu. Původní dřevěná konstrukce byla nahrazena duralovou a pro pohon posloužil motor Volkswagen 1,8 l. Profil křídla podobný originálu a plátěný potah dodávají replice vzhled předlohy. Zbarvení letounu odpovídá historické podobě stroje, již doplňuje i maketa kulometu Vickers. Letoun má velice příjemné letové vlastnosti a budí zaslouženou pozornost při leteckých dnech.